Természetesen, minden út Rómába vezet – de azt már kevesebben figyelik, hogy honnan is indulnak ezek az utak.
Urbino
Ha a reneszánsz művészetre gondolunk, különösen a 15–16. század mestereire, szinte természetes, hogy Raffaello, Michelangelo és Leonardo da Vinci nevei jutnak eszünkbe. És ilyenkor mindig hangsúlyozom: úgy tűnik, ezekben a tájakban – a vízükben, a fényükben – van valami, ami kivételes géniuszokat hív életre – hiszen a korszak legnagyobb művészei szinte kivétel nélkül ebből a három térségből származtak.
Spello bájos kis borgo, az umbriai táj egyik virágzó gyöngyszeme. Olyan hely, amely első pillantásra elvarázsol: keskeny, virágokkal szegélyezett sikátorok, kőfalak mögött rejtőző csend és napsütötte kapualjak fogadják az érkezőt.
Szép, virágos település, de számomra néha túlságosan nagy tömegeket vonz – talán éppen ezért áll közelebb a szívemhez Urbino, vagy a pici Gubbio csendje.
Művészettörténeti szempontból azonban kihagyhatatlan a Santa Maria Maggiore bazilika Baglioni-kápolnája, ahol Pinturicchio egyik legjelentősebb freskósorozata található. Ez volt az utolsó nagy munkája Umbriában, mielőtt Rómába utazott volna, hogy VI. Sándor pápa megbízásából, az ő fényűző és teatralitást kedvelő ízlésének megfelelően, kifesse a vatikáni Borgia-lakosztályokat.
Pinturicchio – La Cappella Baglioni, Spello
Borgia-lakosztályokban a valódi luxusdíszítés valósult meg: arany, lapis lazuliból nyert mély ultramarinkék, mitológia és keresztény szimbolika keveredett finom részletességgel, a Borgia-pápaság szelleméhez illően. Pinturicchio munkássága e freskókban teljesedett ki, és egyszerre testesítette meg a dekorativitást, a hatalmi reprezentációt és az itáliai reneszánsz színházi érzékét.
II. Gyula pápa azonban ugyanebben a palotában már más értékeket keresett: Raffaello művészetét részesítette előnyben – azt az Urbinoban születésű zsenit, aki ugyanitt, az épület egy másik emeletén alkotta meg a pápai lakosztályok falképeit, amelyeket ma Stanze di Raffaello néven ismerünk. Szép párhuzam, hogy ugyanazon épület különböző szintjein két egészen eltérő stílus, két világszemlélet öltött testet – mégis mindkettő a reneszánsz pápaság lenyomata maradt.
Raffaello – La Madonna Casa Santi, Urbino
Urbino ma is őrzi Raffaello szellemét – nem hivalkodóan, hanem csendesen, méltósággal. Természetesen a Raffaello-ház, ahol a mester született, megkerülhetetlen úti cél, de ennél is gazdagabb élményt nyújt a Palazzo Ducale, amely ma a Galleria Nazionale delle Marche otthona. Az épület termeiben, a reneszánsz udvari kultúra letisztult eleganciája mellett, középkori, gótikus és barokk mesterművek is helyet kaptak – ezek közül is kiemelkedik Piero della Francesca egyik legszebb remekműve, a Jézus megostorozása (La Flagellazione di Cristo): egy időtlen, elcsendesítő jelenet, a Quattrocento festészet intellektuális csúcspontja.
Piero della Francesca – La Flagellazione di Cristo, Urbino
És ha valaki ellátogat a közeli Gubbio-ba, ott egy római barokk gyöngyszem másolatára is rábukkanhat – egy elrejtett ékszer, ahol a tér, a fény és a zene csendje megszólal.
Ez az út – Umbrián és Le Marche lankáin át – nemcsak városokat köt össze, hanem azt is megmutatja, honnan fakadhat az igazi inspiráció. Néha egy kápolna csöndjéből, néha egy freskó kékjéből, néha pedig abból a láthatatlan párbeszédből, amely mester és tanítvány között szövődik – évszázadokon át.
Bea Nemeth
bea@romaiutak.hu
www.romaiutak.hu
Tel/WhatsApp/Telegram:
+39 320 283 98 93